Noclegi
Pogoda
pogoda_icon

Wycieczka na Wodospad Panczawy

Wodospad Panczawski jest najwyższym wodospadem Karkonoszy oraz Czech, jego wysokość to 148 m

Wodospad Panczawy (Pančavský vodopád) jest najwyższym wodospadem Karkonoszy - jego wysokość wynosi 148 metrów, a suma wszystkich kaskad dochodzi do 250 metrów. Jego wody uchodzą do rzeki Łaby. Wodospad położony jest po czeskiej stronie Karkonoszy, na zachodnim zboczu Łabskiego Dołu w Kotle Panczawy nad Doliną Łaby.

Łabski Dół to charakterystyczna górska dolina pochodzenia polodowcowego, o długości 8 kilometrów. Cechą charakterystyczną doliny są skalne ściany, których wysokość dochodzi do 300 metrów. Spływają po nich wody, tworząc długie kaskady oraz wodospady. W obrębie Łabskiego Dołu, oprócz Panczawskiego Wodospadu, znajduje się także wysoki na 50 metrów Łabski Wodospad. Górna cześć Łabskiego Dołu porośnięta jest kosodrzewiną, trawami i ziołoroślami. Występują tu także pojedyncze świerki i jarzęby, poniżej rosną górnoreglowe lasy świerkowe.

Łabski Dół to zlewnia rzeki Łaby, której źródło znajduje się na Łabskiej Łące, powyżej Łabskiego Dołu. Łaba jest największa rzeką Czech i jedną z najdłuższych rzek Europy, jej długość wynosi 1165 km i uchodzi do Zatoki Helgolandzkiej Morza Północnego. Wodospad Panczawy ze względu na położenie oraz walory krajobrazowe okolicy w której leży, powinien być obowiązkowym punktem każdego turysty odwiedzającego Karkonosze, szczególnie ich zachodnią część w okolicy Szklarskiej Poręby, Piechowic, Michałowic oraz Jagniątkowa.

Punktem początkowym naszej wycieczki na Wodospad Panczawy jest położony nad Szklarską Porębą szczyt Szrenica 1362 m n.p.m. Długość trasy którą będziemy musieli pokonać w obydwie strony to 11 kilometrów, a czas przejścia to około 4 h, zakładając start i koniec naszej trasy przy górnej stacji wyciągu krzesełkowego na Szrenicę. Ze względu na długość trasy i położenie celu naszej wycieczki proponujemy udać się na Szrenicę wyciągiem krzesełkowym ze Szklarskiej Poręby. Koszt wjazdu i zjazdu w sezonie letnim to: dorośli 36 zł, dzieci 28,50 zł. W obrębie dolnej stacji wyciągu znajduje się spora ilość parkingów, na których osoby zmotoryzowane mogą pozostawić swoje pojazdy. Całodniowy koszt pozostawiania pojazdu na parkingu to ok. 20 zł.

Osoby, które nie chcą korzystać z wjazdu wyciągiem na Szrenicę mogą się udać do celu naszej wycieczki od strony Wodospadu Kamieńczyka przez Halę Szrenicką. Długość tej trasy to około 20 km. Drugą opcją jest trasa prowadząca żółtym szlakiem z okolicy Muzeum Minerałów w Szklarskiej Porębie przez Schronisko Pod Łabskim Szczytem, a następnie przez Śnieżne Kotły, Łabski Wodospad i Łabską Boudę. Długość tej trasy to około 19 km. Istnieje także możliwość przejścia na Wodospad Panczawy od miejscowości Piechowice-Michałowice (22,5 km) oraz Jelenia Góra- Jagniątków (20 km). Jednak wszystkie te dłuższe trasy ze względu na profil i trudność szlaków polecamy dla bardziej wprawnych turystów.

Z górnej stacji wyciągu krzesełkowego na Szrenicę udajemy się krótkim 300 metrowym odcinkiem szlaku w stronę schroniska Szrenica, które jest idealną bazą noclegową dla osób chcących spędzić więcej czasu na karkonoskich szczytach bez schodzenia do Szklarskiej Poręby. Ofertę schroniska opisywaliśmy w naszej wirtualnej wycieczce „Zimą ze Szrenicy na Śnieżne Kotły”.

Sprawdź atrakcyjne NOCLEGI w pobliżu!

Ze Szrenicy udajemy się do rozdroża Graniczna Łąka. Tu skręcamy w lewo na czerwony Główny Szlak Sudecki im. Mieczysława Orłowicza i udajemy się w kierunku Mokrej Przełęczy. Odcinek ma długość około 1 kilometra, biegnie głównie w dół, po drodze mijamy jedną z bardziej znanych karkonoskich formacji skalnych zwanej Trzy Świnki.

Przy Mokrej Przełęczy krzyżują się szlaki: zielony od strony Schroniska pod Łabskim Szczytem oraz żółty od strony czeskiego Harrachova. Kolejny odcinek o długości 1,8 km od Mokrej Przełęczy do Rozdroża Czeska Budka biegnie delikatnie pod górę. W trakcie przejścia możemy podziwiać urokliwe widoki na Kotlinę Jeleniogórską, Góry Izerskie z widocznym szczytem Wysoki Kamień oraz Szrenicę. Przy charakterystycznej i dobrze znanej grupie skalnej zwanej Twarożnik możemy usiąść na ławce i zrobić sobie krótką przerwę na odpoczynek.

Przy rozdrożu Czeska Budka opuszczamy czerwony Główny Szlak Sudecki, który biegnie dalej w kierunku Śnieżnych Kotłów, Schroniska Odrodzenie, Śnieżki i Karpacza i udajemy się w kierunku Łabskiej Boudy przez Źródła Łaby (Pramen Labe).

Po pokonaniu półkilometrowego odcinka żółtego szlaku docieramy do położonych na wysokości 1380 m n.p.m. Źródeł Łaby. Przy źródle zlokalizowana jest strefa odpoczynku, tutaj możemy zrobić dłuższa przerwę na odpoczynek, posiłek i uzupełnienie płynów.

Jak już wspominaliśmy na wstępie tej wycieczki, Łaba jest największą rzeką Czech i jedną z dłuższych w Europie. Przy źródle wmurowane są tablice przedstawiające herby miast, przez które przepływa Łaba, a samo źródło znajduje się w kamiennym kręgu położonym na środku małego placu, na którym krzyżuje się kilka szlaków prowadzących w rożne miejsca czeskich i polskich Karkonoszy.

Po odpoczynku przy Źródłach Łaby udajemy się czerwonym szlakiem w kierunku Łabskiej Boudy. Odcinek ma długość 1 km i przebiega Łabską Łąką w dół, w kierunku Łabskiego Dołu, na szczycie którego położony jest Hotel Łabska Bouda. Hotel w swojej ofercie posiada noclegi oraz sporą restaurację, w której można posilić się tradycyjnymi czeskimi potrawami. Do hotelu z czeskiej strony możliwy jest dojazd autobusem komunikacji publicznej. Z punktów widokowych zlokalizowanych przy Łabskiej Boudzie możemy podziwiać wspaniałe widoki na Łabski Dół, Dolinę Łaby, Łabski Szczyt, przekaźnik RTON (Radiowo-Telewizyjny Ośrodek Nadawczy) Śnieżne Kotły, w oddali widać Przełęcz Karkonoską, Śnieżkę oraz Kozie Grzbiety. Przy hotelu krzyżuje się wiele szlaków, między innymi niebieski szlak prowadzący przez Dolinę Łaby do miejscowości Szpindlerowy Młyn, żółty prowadzący na Śnieżne Kotły, czerwony od strony szczytu Niedźwiedzin (Medviedin) oraz czerwony w stronę Szrenicy.

Przed nami ostatni odcinek trasy z Łabskiej Boudy do celu naszej wycieczki - Wodospadu Panczawy. Odcinek ma długość 800 metrów, przebiega czerwonym szlakiem po grzbiecie Łabskiego Dołu i kończy się przy Wodospadzie Panczawy. Pokonując ten odcinek możemy podziwiać spektakularne widoki na zbocza Łabskiego Dołu, Łabskiej Doliny, a w oddali Przełęczy Karkonoskiej, Śnieżki i Kozich Grzbietów.

Po kilkunastu minutach docieramy do punktu widokowego i celu wycieczki - Wodospadu Panczawy. Górny próg wodospadu to charakterystyczna skalna półka z licznymi blokami skalnymi, które tworzą kaskady biegnące na dno Łabskiego Dołu.

Wysokość wodospadu Panczawy to 148 metrów i, jak już wspominaliśmy, jest on najwyższym wodospadem Karkonoszy. Z punktu widokowego rozpościerają się wyjątkowe widoki na karkonoskie krajobrazy, jak i sam wodospad. Wodospad Panczawy powinien być obowiązkowym punktem każdego turysty przemierzającego karkonoskie szlaki. Trasa którą opisaliśmy, nie należy do trudnych - nie ma tu trudnych podejść ani zejść, jest idealną wycieczką, na którą warto zabrać naszych najmłodszych turystów. W okresie zimowym, ze względu na zalegający śnieg, szlak może być trudny, szczególnie na ostatnim odcinku z Łabskiej Boudy do wodospadu, biegnącym krawędzią Łabskiego Dołu, co stwarza niebezpieczeństwo powstawania tu nawisów śnieżnych, dlatego zimą odradzamy wyprawę w to miejsce.

Poniżej przedstawiamy mapę dojścia ze Szrenicy do Wodospadu Panczawy, bez drogi powrotnej - wracamy tą samą trasą.

Tekst i fotografie:

Rafał Kotylak
www.kotylak.pl
email: kotlletica@wp.pl

Wycieczka opracowana w październiku 2017r.

Zobacz na mapie

Zarezerwuj nocleg online w Booking.com

Poniżej na mapie zajdziesz obiekty noclegowe w pobliżu tej atrakcji, które posiadają wolne miejsca. Rezerwując w ten sposób miejsca noclegowe poprzez naszego Partnera Booking.com wesprzesz rozwój naszego portalu. Dziękujemy - Redakcja Karkonosze.pl.

Booking.com

Pobliskie atrakcje:

Powiązane wycieczki:

Chcesz dodać obiekt?

Masz pytania odnośnie portalu, reklamy lub inne propozycje?
Zadzwoń lub napisz do nas!

Redakcja portalu nie udziela informacji o wolnych miejscach noclegowych