Noclegi
pogoda_icon

Z Przełęczy Okraj przez Skalny Stół do Schroniska Jelenka

Malownicza trasa Kowarskim Grzbietem z widokiem na Śnieżkę

Naszą kolejną wycieczkę rozpoczniemy na Przełęczy Okraj 1046 m n.p.m., z której udamy się niebieskim szlakiem na Skalny Stół, a następnie przejdziemy do Schroniska Jelenka. W drogę powrotną udamy się żółtym szlakiem ze Schroniska Jelenka do położonej po czeskiej stronie Przełęczy Okraj wioski Górna Mała Upa (Horni Mala Upa), w której zakończy się nasza wycieczka.

Nasza trasa ma długość 8,2 km, jej przejście w normalnych warunkach powinno zająć około 3 godzin. My pokonaliśmy szlak zimową porą i ze względu na sporą ilość zalegającego na szlaku śniegu czas naszego przejścia wydłużył się do 4 godzin. Szlak, który proponujemy, nie należy do zbyt trudnych i wymagających, jedynie porą zimową należy się do niej dobrze przygotować: rakiety śnieżne, kijki trekkingowe, ciepłe i odpowiednie ubranie, mapa, termos z ciepłym napojem są obowiązkowym wyposażeniem na każdym zimowym górskim szlaku. Zimą odradzamy zabierania tutaj naszych najmłodszych turystów, jednak wiosną, latem i jesienią proponowana trasa jest idealna na rodzinne piesze wycieczki po Karkonoszach. By pokazać Wam jak wygląda trasa, kiedy na szlaku nie zalega śnieg, zamieściliśmy kilka dodatkowych fotografii wykonanych jesienią.

Wycieczkę rozpoczynamy przy schronisku PTTK Na Przełęczy Okraj. Ze względu na położenie przełęczy proponujemy dojechać tu własnym transportem, ewentualnie autobusem z Karpacza lub Kowar. Nasz pojazd możemy pozostawić na jednym z kilku parkingów zlokalizowanych po polskiej, jak i czeskiej stronie przełęczy, my wybraliśmy parking przy schronisku. Koszt pozostawienia tutaj auta to 10 zł.

Przy parkingu odnajdujemy znak z oznaczonymi szlakami turystycznymi i niebieskim szlakiem  udajemy się nim w kierunku lasu. Po około 100 metrach dochodzimy do rozdroża, przy którym rozdzielają się szlaki niebieski, żółty oraz czerwony. Tutaj także wkraczamy na teren Karkonoskiego Parku Narodowego, o czym informują nas tablice.

Sprawdź komfortowe NOCLEGI w Karkonoszach!?

My obieramy niebieski szlak i zaczynamy podejście pod górę - ten pierwszy, kilometrowy odcinek szlaku jest zarazem najtrudniejszym podczas całej wycieczki. Podejście pod górę jest dość strome. Podczas zimy zalega tutaj największa ilość śniegu, który zwiewany jest z Kowarskiego Grzbietu. W dniu, kiedy pokonywaliśmy ten odcinek, pokrywa śniegu miała grubość do 1 metra, dlatego warto zabrać ze sobą rakiety śnieżne, które ułatwią nam przejście przez mocno zaśnieżone fragmenty szlaku. Wynagrodzeniem naszego trudu podczas pokonywania podejścia jest otaczająca nas zimowa sceneria świerkowego lasu oraz widoki na czeską i polską stronę Karkonoszy.

Po pokonaniu podejścia docieramy do położonego na wysokości 1268 m n.p.m. szczytu Czoło. Od tego momentu szlak staje się dużo łatwiejszy i bardziej płaski. Wokół nas „martwy las” miesza się z młodym odradzającym się lasem świerkowym. Sceneria, która czeka na nas podczas przejścia tego odcinka szlaku jest wyjątkowa w skali całych Karkonoszy.

Niestety, w dniu w którym pokonywaliśmy trasę, nie mogliśmy podziwiać górującej nad lasem Śnieżki, którą widać podczas przejścia przez szczyt Kowarskiego Grzbietu, jak i z samego Skalnego Stołu.

Po pokonaniu około 1,5 kilometra docieramy do najwyższego szczytu Kowarskiego Grzbietu - charakterystycznego Skalnego Stołu.

Szczyt położony jest na wysokości 1281 m n.p.m. Na południe opada ku Sowiej Przełęczy, a od wschodu płytka przełęcz Siodło oddziela Skalny Stół od Czoła. Skalny Stół zbudowany jest ze skał metamorficznych, głównie charakterystycznych łupków łyszczykowych i gnejsów. Szczyt jest bardzo popularnym punktem widokowym, z którego możemy podziwiać między innymi Karkonosze, Sowią Dolinę, Śnieżkę, Kocioł Łomniczki, Karpacz, Kowary, Kotlinę Jeleniogórską, Rudawy Janowickie oraz czeską stronę Karkonoszy.

Po krótkiej przerwie ruszamy zboczem w dół w kierunku Sowiej Przełęczy. Zejście ma długość około 1 kilometra i kończy się przy rozdrożu na przełączy - tutaj łączą się szlaki czarny z Karpacza, czerwony z Górnej Małej Upy oraz nasz niebieski, biegnący szczytem Kowarskiego Grzbietu.

Z przełęczy udajemy się czerwonym/niebieskim szlakiem w kierunku czeskiego schroniska Jelenka. Odcinek ma długość 500 m i biegnie delikatnie pod górę.

Po kilkunastu minutach docieramy do schroniska. Tutaj możemy zrobić dłuższą przerwę na odpoczynek i nabranie sił przed czekającą nas drogą powrotną do Przełęczy Okraj. Schronisko Jelenka oferuje noclegi, smaczną tradycyjną czeską kuchnię, ciepłe i zimne napoje. Jest głównym miejscem odpoczynku leżącym na trasie z Przełęczy Okraj na Śnieżkę, od której dzieli nas tylko półtorej godziny marszu.

W drogę powrotną ruszamy żółtym szlakiem w kierunku wioski Górna Mała Upa (Horni Mala Upa). Odcinek o długości 3,5 kilometra przebiega gęstym lasem świerkowym głównie w dół, jedynie jego ostatnia część, po dotarciu do wioski Górna Mała Upa, przebiega po otwartym terenie.

Wieś powstała w XVI wieku. Założenie osady związane było z wyrębem drewna oraz wypalaniem węgla drzewnego na tym terenie, w późniejszym czasie wydobywano tutaj rudy żelaza. W obrębie wsi możemy podziwiać tradycyjną drewnianą karkonoską architekturę, która niestety zanikła po naszej stronie gór. Występuje tutaj wiele ciekawych drewnianych, tradycyjnych budynków, większość z nich to zabytki.

W centrum wsi, w jednym z zabytkowych budynków znajdziemy lokalny browar i restaurację Trautenberk - tutaj możemy odpocząć, zjeść obiad i skosztować lokalnego piwa. W okolicy przejścia granicznego z Polską, w czerwono-białym budynku znajduje się schronisko Pomezni Bouda, w którym mieści się restauracja, czynna bez przerwy od 1870 roku.

Należy także wspomnieć, że Mała Upa jest znanym zimowym ośrodkiem sportów narciarskich. Do dyspozycji mamy tu kilkanaście wyciągów i stoków narciarskich o różnych stopniach trudności.

Mamy nadzieję, że powyższy opis zachęci Was do wybrania się na nasz szlak, który o każdej porze roku oferuje sporo atrakcji dla każdego turysty.

Tekst i fotografie:

Rafał Kotylak
www.kotylak.pl
email: kotlletica@wp.pl

Wycieczka opracowana w grudniu 2017r.

Przełęcz Okraj

Widok ze Skalnego Stołu

Schronisko Jelenka

?

Zobacz na mapie

Zarezerwuj nocleg online w Booking.com

Poniżej na mapie zajdziesz obiekty noclegowe w pobliżu tej atrakcji, które posiadają wolne miejsca. Rezerwując w ten sposób miejsca noclegowe poprzez naszego Partnera Booking.com wesprzesz rozwój naszego portalu. Dziękujemy - Redakcja Karkonosze.pl.

Booking.com

Pobliskie atrakcje:

Powiązane wycieczki:

Chcesz dodać obiekt?

Masz pytania odnośnie portalu, reklamy lub inne propozycje?
Zadzwoń lub napisz do nas!

Redakcja portalu nie udziela informacji o wolnych miejscach noclegowych