Noclegi
noclegi_icon
Pogoda
pogoda_icon

Międzynarodowy Festiwal Teatrów i Kultury Awangardowej

PESTKA 2018

Międzynarodowy Festiwal Teatrów i Kultury Awangardowej 
PESTKA 2018
idiom: wolni od… wolni do ?

MFTiKA PESTKA 2018 jest finansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego INTERREG Polska - Saksonia 2014- 2020 oraz budżetu Miasta Jelenia Góra, jako jedno z zadań projektu „Partnerzy z Kulturą”

24.04.2018 ( wtorek )
Sala Widowiskowa JCK ul. Bankowa 28/30 - godz. 18.00

DKF Klaps
Boski porządek (Die gottliche Ordung), reż. Petra Blondina Volpe. Szwajcaria 2017. 96 min.
Szwajcaria, 1971 r.: Nora jest młodą gospodynią domową i matką, która mieszka ze swoim mężem i dwoma synami w spokojnej małej wiosce. Tutaj, na szwajcarskiej prowincji, mało kto odczuwa skutki gigantycznych wstrząsów społecznych, które zostały wywołane wydarzeniami z maja 1968 r., związanymi z falą rewolucji obyczajowej, demonstracjami studenckimi i walką o prawa obywatelskie. Nora nawet nie przeczuwa, że jej życie ulegnie radykalnej zmianie i z kury domowej stanie się feministyczną aktywistką, doprowadzając do przyznania kobietom praw wyborczych. 
Filmweb.pl

26.04.2018 ( czwartek )

sala 210, 212 JCK ul. Bankowa 28/30 - godz. 11.00
TEATROTEKA SZKOLNA – Warsztaty dla nauczycieli i edukatorów teatru
Spotkanie adresowane do nauczycieli i edukatorów zainteresowanych wykorzystaniem język teatru w pracy z grupami. Celem prezentacji portalu Teatroteka Szkolna oraz bezpłatnych warsztatów pt. Jak wykorzystać pedagogikę teatru w szkole? jest poznanie metod pedagogiczno-teatralnych w ramach doświadczenia warsztatowego, a tym samym narzędzi umieszczonych na portalu Teatroteka Szkolna. Jak również przyjrzenie się, w jaki sposób pedagogika teatru może być przydatna w działaniu szkolnym na lekcji lub na zajęciach pozalekcyjnych prowadzonych przez nauczycieli, animatorów, czy instruktorów teatralnych. Podczas spotkania zaprezentowany zostanie portal Teatroteka Szkolna, zachęcający nauczycieli do wykorzystywania metod pedagogiczno-teatralnych na lekcjach oraz w ramach zajęć pozalekcyjnych, opracowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Portal zawiera materiały edukacyjne, m.in. konspekty zajęć podzielone według grup wiekowych (3-6 lat, 7-9 lat, 10-12 lat, 13-15 lat, 16-19 lat) oraz materiały audiowizualne, pokazujące ćwiczenia rozgrzewkowe i lekcje wykorzystujące teatr. Więcej informacji dostępnych na stronie internetowej www.teatrotekaszkolna.pl
Organizator: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

27.04.2018 ( piątek )
Galeria Korytarz JCK ul. Bankowa 28/30 - godz. 18.00 
Wernisaż wystawy pokonkursowej Konkursu Fotografii Teatralnej

„Fotografia to medium, które najpiękniej i najpełniej oddaje ducha teatru. Ukazuje niepowtarzalny moment, emocje, plastykę spektaklu – wszystko to, czego nie sposób wyrazić słowami. To za pomocą fotografii teatr chroni się przed swoją śmiertelnością” - pisała Magda Hueckel, przewodnicząca jury III edycji Konkursu Fotografii Teatralnej.
Czy fotografia teatralna to tylko dokumentacja, rzemiosło na usługach innych, czy może jednak samodzielna sztuka? Czy fotograf jest autonomicznym artystą, jeśli uwiecznia dzieła innych twórców? Jak daleko może się posunąć w interpretacji? Co roku Konkursu Fotografii Teatralnej przynosi kolejne argumenty w dyskusji, która pewnie nigdy nie zostanie rozstrzygnięta.
W 2017 roku finaliści i laureaci zostali wyłonieni spośród 70 fotografów, którzy nadesłali ponad 1000 fotografii (zdjęcia z sezonu 2016/2017), w dwóch kategoriach: teatralne zdjęcie sezonu i zestaw dokumentacyjny z przedstawienia. Ich prace można oglądać na dwóch wystawach – wewnętrznej i plenerowej, które po prezentacji w Warszawie przez cały 2018 są prezentowane w różnych miastach Polski. 
Organizator: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

Sala Widowiskowa JCK ul. Bankowa 28/30 - godz. 19.00 
GDY SKAMIENIEJE WIATR…, reż. Szymon Budzyk, Teatr Odwrócony w Krakowie

Reżyseria: Szymon Budzyk; Asystent Reżysera: Maria Stolarczyk; Charakteryzacja: Anna Stachnik; Choreografia: Joanna Achinnger-Duraj; Obsada: Rena – Anna Rakowska; Andrzej – Andrzej Rozmus; Ks. Gurgacz – Wojciech Kalita; Muzycy: Saksofon: Sergiusz Marczyk; Bęben: Karolina Fortuna; Skrzypce: Emilia Pióro; Sopran : Jagoda Barciszewska; Chór Grupa wiekowa: 16+; Czas trwania: 75 min (bez przerwy)
Spektakl ukazuje losy trzech postaci historycznych z Tylicza i Krynicy-Zdroju, lokalnych bohaterów okresu II wojny światowej oraz tuż po wojnie: oficera Andrzeja Garbery, Reny Kornreich oraz ks. Władysława Gurgacza. Scenariusz powstał na bazie materiałów źródłowych – publikacji, wywiadów i wspomnień. Troje aktorów wciela się w trzy wyjątkowe postaci. Wypowiadają się w ich imieniu, zadają pytania, błądzą, zmagają się z nieuchronnym losem. Okrucieństwo wojny, zakazy religijne, ludzka nienawiść i paraliżujący strach. Oto tło ówczesnej rzeczywistości. We wzburzonym tyglu dziejów bohaterowie próbują odnaleźć uniwersalną prawdę, uchwycić wartości, kierować się miłością - jedyną deską ratunku. Losy Reny i Andrzeja - których połączyło uczucie, a rozdzieliła wojna i religia, historia ks. Gurgacza - straconego zbrodniczym wyrokiem kapelana żołnierzy niezłomnych - ukazane zostają w formie instalacji teatralnej. Jej elementami są: przejmująca gra aktorów, tradycyjne pieśni polskie, żydowskie i łemkowskie w wykonaniu chóru mieszkańców, projekcje multimedialne oraz muzyka na żywo.

Klub Kwadrat JCK ul. Bankowa 28/30 - godz. 20.30 
PANEL DYSKUSYJNY Spotkanie z twórcami / Panel poprowadzi Jędrzej Soliński.

Klub Kwadrat JCK ul. Bankowa 28/30 - godz. 21.30 
ARTECHNO koncert 
Artechno to duet (Miłosz Szymanek i Karolina Lipska) tworzący muzykę elektroniczną opartą na mocnych bitach i emocjonalnych frazach wokalnych. Z każdego gatunku muzyki starają się wyciągnąć co najlepsze - inspirują się techno, lofi, housem, break beatami, ale także jazzem, hip-hopem, RNB, soulem itp.

28.04.2018 ( sobota )
Zdrojowy Teatr Animacji, Park Zdrojowy 1 Jelenia Góra-Cieplice - godz. 17.00 
PRZEBUDZENIE, reż. Marta Malinowska, Akademia Teatralna w Warszawie 

Inspiracja: Eurypides, Bachantki; Reżyseria: Marta Malinowska; Scenografia: Maciej Krajewski; Obsada: Katarzyna Barszczewska; Aleksandra Padzikowska; Katarzyna Dmoch; Małgorzata Kowalska; Maria Patykiewicz; Paulina Hanna Fonferek; Katarzyna Kucharska; Helena Hajkowicz; Wojciech Kondzielnik; Karolina Kosecka; Natalia Maczyta-Cokan; Grupa wiekowa: 18+; Czas trwania: 45 min (bez przerwy)
Czym dzisiaj jest szał Dionizyjski? Kim są Bachantki i czemu ma służyć takie doświadczenie współcześnie – to są pytania które postawiliśmy sobie na początku pracy. Czy dziś możliwe jest katarktyczne przeżycie, ekstaza, oczyszczenie? Te pojęcia zarezerwowane były dla doświadczeń religijnych, dzisiaj bardziej kojarzą się z koncertem, narkotykami, eksperymentami z odmiennymi stanami świadomości. Jednak są i były to doświadczenia związane z ciałem i percepcją, która ulega zmianie, dlatego obszar naszej pracy głównie opierał się na fizyczności, zmysłowości, intymności i muzyce. Widz jest Penteusem, tym który podgląda Bachantki z zafascynowaniem, a zarazem pilnuje starego porządku i ładu. Penteus broni się przed szaleństwem intelektem i twardymi zasadami, zasłania władzą, ale jego ciało samo reaguje podnieceniem, nad ciałem nie ma się pełnej kontroli. Czy można uwolnić się od czegoś, ku czemuś? Jasne, ale czy to jest prawdziwa wolność czy tylko reakcja na zniewolenie? Dionizos wprowadza kobiety w szał. Szał zagraża strukturze, kulturze, unieważnia hierarchie i patriarchalne zasady, uwalnia od rutyny myśli i martwej tożsamości, robi bardzo gruntowne porządki. Bachantki są dzikie, nieujarzmione, wolne od zasad, ale zarazem zniewolone szałem. Nie można powiedzieć, że są wolne, są przecież ofiarami Dionizosa, są owładnięte szałem. Wolność to wybór, a one są go pozbawione. To raczej ucieczka, chwila zapomnienia niż wolność. Ale szaleństwo to tylko jedna z twarzy Dionizosa, a jest ich więcej i nie są one spójne. Bachantki są przede wszystkim połączone z Naturą, a Natura to i śmierć, agresja, ale też miłość, ład, życie w najbardziej pierwotnym znaczeniu. One są poza intelektualnym rozumieniem życia, one doświadczają Natury, są z nią zrośnięte i w tym doświadczeniu jest olbrzymia, ekstatyczna przestrzeń i wolność zapierająca dech. Ten rodzaj obecności wykracza totalnie poza płaską codzienność, jest wielowymiarowy i nieograniczony, otwarty na zmienność i przeciwieństwo, które jest generowane przez umysł i przymus linearnej narracji.
„Przebudzenie" to spektakl zainspirowany dramatem Eurypidesa „ Bachantki”, jest to egzamin na 3 roku na Wydziale Reżyserii, powstały pod opieką Dziekana Jarosława Kiliana.

Sala NOVA JCK ul. 1 Maja 60 - godz. 18.30
NAZYWAM SIĘ WOJNA, Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie, Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku 

Na podstawie tekstów i dramatów: 
Marzeny Sadochy „Za chwilę spadnie bomba” i „Ptaki, które jem”, Magdaleny Fertacz „Trash Story albo sztuka (nie)pamięci", Michała Rusinka „Zaklęcie na W” oraz Cali Davide’a „Wróg”
Reżyseria: zespół; Obsada: Anna Domalewska i Rafał Derkacz; Opieka pedagogiczna: Jacek Dojlidko, Paula Czarnecka i Karol Smaczny; Konsultacje sceniczne: Wiesław Czołpiński; Konsultacje scenograficzne: Julia Skuratova; Aranżacja muzyczna: Dariusz Chociej; Wykonanie lalek: Anna Domalewska; Czas trwania: 40 min (bez przerwy)
Magazyn wojennych rekonstrukcji – wspomnień tych, którzy ocaleli i chcą o wojnie mówić – zbiór dziecięcych historii. To pozornie zwykle historie i równie zwykłe dzieciaki, które wciąż się bawią, często się śmieją, marzą. Tylko pozornie - to dzieci wojny, jej wnuki i prawnuki. Dzieci, którym nozdrza wypełnia zapach prochu strzelniczego, a w uszach dźwięczą odgłosy wysadzanych w powietrze domów.
„Nazywam się Wojna.” to kolaż ich historii. Spotkamy tu Włodka, małego powstańca warszawskiego, Ursulkę, Niemkę, której tato zginął podczas I wojny światowej czy Błękitnego Chłopaka walczącego na Majdanie w 2015 roku. Łączy ich ciągły lęk o własne jutro i wola walki o przetrwanie. Czy tak być powinno? Czy muszą padać ofiarą rozgrywek dorosłych? Młodzi adepci sztuki lalkarskiej starają się znaleźć odpowiedzi na te pytania, oddając w ręce niepozornej staruszki zadanie zmierzenia się z gorzką historią.

Sala Widowiskowa JCK ul. Bankowa 28/30 - godz. 19.30 
GHOST DANCE, reż. Daniel Jacewicz, Teatr Brama Goleniów

Reżyseria: Daniel Jacewicz; Asystent: Paula Maćczak; Dźwięk: Jacek Gałkiewicz, Tomasz Wyziński; Światło: Nikon Medviediev; Wsparcie scenograficzne: Wiktor Krajcer, Paloma de la Fuente, Judith Ferreras, Tomasz Kwietniak, Andrzej Buła; Obsada: Jenny Crissey; Kimberling Longueira; Anastasja Miedviedieva; Lesja Szulc; Aleksandra Ślusarczyk; Patryk Bednarski; Oleh Nesterov; Wojciech Rosiński; Jakub Szambelan; Piotr Śnieguła; Czas trwania: 70 min (bez przerwy) 
Taniec ducha był rytuałem, będącym wyrazem głębokiego kryzysu cywilizacyjnego Indian w Ameryce Północnej pod koniec XIX wieku, gdy cywilizacja zachodnia zdominowała życie Indian. Zakazany taniec wykonywano w nadziei na Wielką Przemianę, która miała być końcem obecnego świata. W beznadziei czasów tańczono wierząc, że los się odmieni. Taniec został skutecznie zabroniony, co wiązało się z haniebną eksterminacją ludności i wymarciem kolejnej kolebki cywilizacji. Był to jeden z wielu krzyków rozpaczy wobec rozprzestrzeniającej się fali okrucieństwa kapitalizmu. Spektakl jest symbolicznym przywołaniem rytuału w obronie wymierających wartości. Jest to nasz akt nadziei w czasach, gdy kolejny obrót koła historii wydaje się nie do zatrzymania. Każde pokolenie wymaga poświęceń i sztandarów wartości, które biją w rewolucyjnych sercach naiwnych idealistów. Od wielu lat rewolucja w umysłach jest strażnicą i manifestem wartości w obronie mniejszości. Wpisujemy się w mniejszość, która swój głos musi podnieść w obronie samych siebie. „Ghost dance” jest działaniem muzyczno-teatralnym. Spektakl inspirowany twórczością własną oraz Allena Ginsberga, Patti Smith, twórczością ludową wymierających cywilizacji i manifestami antykapitalistycznymi.

Kluba Kwadrat JCK ul. Bankowa 28/30 - godz. 21.00 
PANEL DYSKUSYJNY Spotkanie z twórcami / Panel poprowadzi Jędrzej Soliński.

Kluba Kwadrat JCK ul. Bankowa 28/30 - godz. 22.00 
MERY SPOLSKY koncert
MERY SPOLSKY to muzyczny solo-performance i samozwańczy pop spolsky. Sama pisze teksty, komponuje muzykę, produkuje i aranżuje piosenki, projektuje ubrania, gra na gitarze. Czasem zdarzają się klawisze, ale tylko dlatego, że są czarno-białe. Moda Mery Spolsky to nieodłączny element jej występów. W kolekcjach występują trzy kolory: czarny, biały i czerwony. Czerwony to głównie krzyż, który niesie pomoc estetyczną wszystkim zagubionym w szafie. Do tej pory MERY można było zobaczyć podczas wielu przeglądów i festiwali m.in. FMT w Szczecinie oraz Targów Muzycznych CJG w Warszawie, Spring Breaku w Poznaniu, a także na United Islands of Prague, Openerze (Alter Stage), Chonabibe Festival, natomiast w październiku 2017 Mery supportowała IMANY podczas jej halowych koncertów w Warszawie i Poznaniu.
Pierwszy singiel oraz videoklip MERY SPOLSKY pt. „Miło Było Pana Poznać" pojawił się na początku czerwca ubiegłego roku i wielkimi krokami zbliża się do miliona wyświetleń na YT. Trzy miesiące później premierę miał drugi singiel i videoklip pt. „Alarm", natomiast 15 września 2017 roku nakładem Kayaxu ukazał się debiutancki album MERY zatytułowany „Miło Było Pana Poznać". Kolejny singiel pt. „Liczydło", jego premiera odbyła się 8 marca. Obecnie MERY kontynuuje serię koncertów w największych polskich miastach, a album został właśnie nominowany do nagrody Fryderyk 2018 w kategoriach: Fonograficzny Debiut Roku oraz Album Roku Elektronika.

29.04.2018 ( niedziela )
Biuro Wystaw Artystycznych, ul. Długa 1 - godz. 14.00 
Zinterpretuj „Akademię Pana Kleksa” erotycznie, czyli o wolności interpretacji - Lekcja Czytania Agnieszki Wolny-Hamkało pod patronatem Tygodnika Powszechnego.

Lekcja czytania na podstawie „Akademii Pana Kleksa” Jana Brzechwy i eseju Piotra Sobolczyka „Gotycyzm - modernistyczny sobowtór odmieńca”

„Lekcje czytania” to trwająca od 2009 roku akcja społeczna Fundacji Tygodnika Powszechnego, która ma na celu budzenie wśród młodych ludzi zainteresowania literaturą poprzez rozmowę o wybranych tekstach. Ten ogólnopolski cykl warsztatów został pomyślany jako dyskusja uczestników z wybitnymi pisarzami, literaturoznawcami, krytykami, publicystami, dziennikarzami i filozofami. Prowadzący pokazują literaturę jako źródło inspiracji do rozmowy o otaczającej nas rzeczywistości i jako narzędzie, za pomocą którego można skutecznie opowiadać o zjawiskach, problemach i doświadczeniach.
Agnieszka Wolny-Hamkało – autorka powieści „Zaćmienie”, „41 utonięć” i „Moja córka komunistka”, szkiców literackich „Inicjał z offu”, książek dla dzieci, między innymi „Nikt nas nie upomni” i sztuk teatralnych – na przykład „Dzień dobry, wszyscy umrzemy”. Wydała także dziewięć tomów wierszy - ostatnio „Panama smile”. Kuratorka Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania. Nominowana do Nagrody Literackiej Gdynia, Nagrody Mediów Publicznych Cogito i Nagrody Polskiej Sekcji IBBY. Felietonistka „Przeglądu” i „Rymsa”. Mieszka we Wrocławiu.
Organizator: Fundacja Tygodnika Powszechnego.

Zdrojowy Teatr Animacji, Park Zdrojowy 1 Jelenia Góra-Cieplice - godz. 17.00 
TERAZ WSZYSTKIE DUSZE RAZEM, reż. Paweł Passini, Akademia Sztuk Teatralnych im. S. Wyspiańskiego we Wrocławiu

Reżyseria: Paweł Passini; Asystenci reżysera: Aleksandra Konarska, Paweł Janyst; Scenografa: Katarzyna Leks; Kostiumy: Zuzanna Srebrna; Opracowanie multimedialne: Agata Konarska; Obsada: Martyna Matoliniec; Weronika Pawlik; Anna Wieczorek; Magdalena Zabel; Anna Zachciał; Paweł Bernadowski; Piotr Michalczuk; Jakub Mieszała; Krzysztof Paździora; Jacek Schmidt; Wojciech Zygmunt; Grupa wiekowa: 16+; Czas trwania: 2 godz.15 min. (z przerwą)

Postacie przeniesione z obrazów Zdzisława Beksińskiego, formy sceniczne Tadeusza Kantora, ekspresja znana z płócien Andrzeja Wróblewskiego, a u źródła – dramaty Eurypidesa i Adama Mickiewicza. Całość łączy się w „Teraz wszystkie dusze razem...”.
Twórcy spektaklu zadali sobie osobiste pytanie: gdybyśmy dziś odprawili „dziady”, jakie widma mogłyby się nam ukazać? W odpowiedzi pojawiły się ofiary wojny, tej ostatniej w Syrii, ale i tych wcześniejszych, równie bestialskich i bezsensownych. W ekspresji ruchu, w post-apokaliptycznej estetyce, w ofierze, jaką na scenie aktorzy składają z ciał: tu odnaleźć się mogą zagubione dusze. W „Teraz wszystkie dusze razem...” postawione zostaje też istotne pytanie: czy jeszcze potrafimy uczestniczyć w obrzędzie, czy jesteśmy już tylko grupą zamaskowanych obserwatorów? Czy gotowi jesteśmy usłyszeć głosy naszych zmarłych?

Sala Widowiskowa JCK ul. Bankowa 28/30 - godz. 20.00 
ZAKONNICE ODCHODZĄ PO CICHU, reż. Daria Kopeć, Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu

na motywach reportażu Marty Abramowicz; Reżyseria: Daria Kopiec; Scenariusz: Martyna Lechman; Muzyka na żywo: Natalia Czekała; Choreografia: Aneta Jankowska; Kostiumy: Patrycja Fitzet; Obsada: Cecylia Caban; Natalia Czekała (gościnnie); Karolina Kuklińska; Joanna Sokołowska (gościnnie); Małgorzata Mikołajczak (gościnnie); Grupa wiekowa: 16+; Czas trwania: 80 min (bez przerwy)

Historie bohaterek reportażu „Zakonnice odchodzą po cichu” Marty Abramowicz stanowią punkt wyjścia spektaklu. Stają się pomostem między obserwacją kreacji aktorskiej a osobistym stosunkiem aktorek do interpretowanych przez nie postaci. Nadrzędnym tematem spektaklu jest powołanie, rozumiane zarówno w kontekście sacrum jak i profanum, poprzez służbę Bogu, aż po misję i etos aktora.
Podczas spektaklu, widz będzie świadkiem budowania więzi emocjonalnej pomiędzy początkowo sobie obcymi kobietami: aktorką i interpretowaną przez nią bohaterką. Spektakl stawia pytania o istotę tożsamości, metafizykę czy szeroko pojęty humanizm. Teatr to idealne miejsce na analizę tematu łączącego rzeczywistość z fikcją, świętość ze świeckością, kreację z reportażem.
Spektakl zrealizowany w ramach I edycji konkursu Modelatornia. Zarówno temat, jak i forma oparta przede wszystkim na poszukiwaniach aktorskich zachwyciły jurorów Konkursu, którzy jednomyślnie postanowili wyróżnić projekt Darii Kopiec i Martyny Lechman.

Kluba Kwadrat JCK ul. Bankowa 28/30 - godz. 21.30 
PANEL DYSKUSYJNY Spotkanie z twórcami / Panel poprowadzi Jędrzej Soliński.

30.04.2018 ( poniedziałek )
Biuro Wystaw Artystycznych, ul. Długa 1 - godz. 14.00 
Stanisław Wyspiański „WYZWOLENIE” – Lekcję Czytania poprowadzi Dariusz Kosiński, Tygodnik Powszechny.

„Lekcje czytania” to trwająca od 2009 roku akcja społeczna Fundacji Tygodnika Powszechnego, która ma na celu budzenie wśród młodych ludzi zainteresowania literaturą poprzez rozmowę o wybranych tekstach. Ten ogólnopolski cykl warsztatów został pomyślany jako dyskusja uczestników z wybitnymi pisarzami, literaturoznawcami, krytykami, publicystami, dziennikarzami i filozofami. Prowadzący pokazują literaturę jako źródło inspiracji do rozmowy o otaczającej nas rzeczywistości i jako narzędzie, za pomocą którego można skutecznie opowiadać o zjawiskach, problemach i doświadczeniach.
Dariusz Kosiński - (ur. 1966), badacz teatralny i performatyk, profesor w Katedrze Performatyki Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. W latach 2010–2013 dyrektor programowy Instytutu im. J. Grotowskiego we Wrocławiu. Od 2014 zastępca dyrektora Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Najważniejsze publikacje: „Polski teatr przemiany” (Wrocław 2007), „Teatra polskie. Historie”, (Warszawa 2010), „Teatra polskie. Rok katastrofy” (Warszawa 2012). Ostatnio wydał monografię „Grotowski. Profanacje” (Wrocław 2015) oraz zbiór esejów „Performatyka. W(y)prowadzenia” (Kraków 2016). Od jesieni 2016 stale współpracuje jako krytyk teatralny i publicysta z „Tygodnikiem Powszechnym”.
Organizator: Fundacja Tygodnika Powszechnego.

Sala NOVA JCK ul. 1 Maja 60 - godz. 16.30
KWARTET PIANISTY. Concert in clown major, reż. Rotonda Teatro, Berlin 

Reżyseria i kreacja: Rotonda Teatro; Obsada: Maria Ruiz-Larrea, Raquel Rives, Mar Taulés; Pianista: Damaris Moreno; Kompozytor: Marc Teitler; Asystenci reżysera:Piero Partigianoni and Mariona Naudin; Światła: Aurora Rodríguez; Technika: Aurora Rodríguez; Produkcja: Rotonda Teatro; Zdjęcia:Roger Rossell; Publika: 13+ ; Długość: 50 min

Pokaz oparty jest na przedstawieniu sytuacji dnia codziennego – przeciekającego dachu. Łącząc rzeczywistość z fikcją, poezję z humorem, postaci (trzech klaunów i kompozytor) zdają sobie sprawę, że z każdym narzuconym sobie rozwiązaniem pojawiają się kolejne przecieki, aż sytuacja wymyka się spod kontroli przeistaczając się w całkowity chaos i zamęt. Niebezpieczny świat opanowany przez muzyczne fanaberie udręczonego kompozytora, gdzie wszystko może się zdarzyć: od ulewnego deszczu, powodzi, prób samobójczych, po hazard, sprzeczki, nawet morderstwo...
W tej „melankomicznej" przygodzie Rotonda Teatro fizyczny teatr ściera z błazenadą.

Zdrojowy Teatr Animacji, Park Zdrojowy 1 Jelenia Góra-Cieplice - godz. 18.00
DWOJE BIEDNYCH RUMUNÓW MÓWIĄCYCH PO POLSKU, reż. Paweł Świątek, Nowy Teatr w Słupsku

Dorota Masłowska - Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku; Reżyseria: Paweł Świątek; Scenografia i kostiumy: Marcin Chlanda; Obsada: Igor Chmielnik, Monika Janik, Krzysztof Kluzik, Wojciech Marcinkowski, Marta Turkowska; Grupa wiekowa: 16+; Czas trwania: 90 min (bez przerwy)

Tragikomiczny dramat Doroty Masłowskiej opowiada o współczesnej Polsce widzianej oczyma dwójki tytułowych bohaterów. Parcha i Dżina poznają się na imprezie tematycznej zorganizowanej pod hasłem „bieda”, w czasie której zaczynają udawać imigrantów. Otrzeźwienie przychodzi, kiedy pozbawieni dokumentów, telefonu i pieniędzy znajdą się w środku nocy w lesie, z którego nie mają jak się wydostać. Lekkomyślny żart staje się początkiem pełnej przygód i przedziwnych spotkań podróży powrotnej do Warszawy, której finału nikt nie jest w stanie przewidzieć.
Spektakl powstaje w koprodukcji Nowego Teatru im. Witkacego w Słupsku oraz Filharmonii Kaszubskiej w Wejherowie.

Sala Widowiskowa JCK ul. Bankowa 28/30 - godz. 20.00 
GDZIE JEST ZIP COON?, reż. Agata Baumgart, kolektyw Hanczewski/Baumagart

Koncept: Maciej Hanczewski; Reżyseria: Agata Baumgart; Scenariusz: praca zespołowa; Muzyka, choreografia: praca zespołowa; Kostiumy: Sonja Marczewski; Światło: Aleksandr Prowaliński; Video: Mikołaj Tkacz; Obsada: Magdalena Fejdasz, Helena Ganjalyan, Maciej Hanczewski, Bartosz Szpak
Grupa wiekowa: 16+; Czas trwania: 55 min (bez przerwy)

Są różne śmieszne i nieśmieszne rzeczy. Wszyscy mamy prawo do śmiechu i do odrobiny rozrywki.
A co jeśli żart przybierze formę ekstremalną, w której zaczyna być czymś więcej niż żartem? Formę, w której staje się mechanizmem przykrywającym przemoc i usprawiedliwiającym wyzysk. A może przeciwnie – narzędziem rozbrajającym opresję?
Minstrel show to konwencja teatralna, która powstała w XIX wieku w Stanach Zjednoczonych. U szczytu popularności minstrele wystawiane były w największych teatrach. Ukazywały one w żartobliwy sposób życie niewolników na plantacji. Do występu aktorzy malowali sobie twarze czarną farbą – blackface – co dziś uznane jest za akt rasizmu i prawnie zakazane.
O czym zrobilibyśmy dzisiaj minstrel? Jaką sprawę chcielibyśmy nim załatwić?

Kluba Kwadrat JCK ul. Bankowa 28/30 - godz. 21.15 
PANEL DYSKUSYJNY Spotkanie z twórcami / Panel poprowadzi Jędrzej Soliński.

Kluba Kwadrat JCK ul. Bankowa 28/30 - godz. 22.00 
KRÓL koncert

Koncert KRÓLA promujący nowy album ,,Przewijanie na podglądzie", który ukazał się 16 marca. Koncert w składzie: Błażej Król - wokal, gitara; Iwona Król - instrumenty klawiszowe, wokal Thomas Fietz - perkusja, elektronika

Błażej Król to jeden z najbardziej utytułowanych muzyków i tekściarzy młodego pokolenia. Pierwszy album UL/KR (duetu z Maurycym Kiebzakiem Górskim) wzbudził entuzjazm i został okrzyknięty przez dziennikarzy muzycznych koncernu „Agora” - „Płytą Roku 2012”. Pozytywne recenzje ukazały się także w tygodnikach „Newsweek”, „Przekrój”, w pismach branżowych, zapewniając czołową pozycję w rankingach najważniejszych płyt wydanych w Polsce, w kategoriach muzyki alternatywnej, elektronicznej, czy indie rockowej. „Jego znakiem rozpoznawczym stała się oszczędna forma bardzo krótkich piosenek, w których ważną rolę gra pojedyncze słowo, skojarzenie, przenośnia, każda fraza, dźwięk i pauza.” („Polityka” 8.12.2015).
Król ze swoim zespołem wystąpił na wielu największych festiwalach i wydarzeniach muzycznych w Polsce, m.in. Opener Festival, Off Festiwal, Męskie Granie, Tauron Nowa Muzyka, Springbreak i wielu innych.

01.05.2018 ( wtorek )
Biuro Wystaw Artystycznych, ul. Długa 1 - godz. 14.00 
MIĘSO SŁONIA/wideoperformance Aleksandry Kubiakz udziałem aktorki Moniki Buchowiec

Pierwszy kadr Mięsa słonia (2017) zaczyna się od dialogu dwóch kobiet w teatralnej ciemności sceny. Konwencja miejsca wyznacza ramy wideoperformansu, daje margines bezpieczeństwa. Z perspektywy widza nie wiadomo do końca czy czeka nas gra, inscenizacja czy prawdziwa historia. Monika Buchowiec gra siebie oraz Katarzynę Kobro - zadaje pytania, bądź dopytuje. Aleksandra Kubiak jest sobą - opowiada lub odpowiada.
Najbardziej boję się Tej ciemności tuż przed rozpoczęciem przedstawienia [...] ta cholerna czerń mnie połyka i mam wrażanie, że się duszę, ale mogę w niej też się schować."
Pojawia się światło. Aktorka w kostiumie ze spektaklu sprawia wrażenie wyciągniętej jakby trochę z innej epoki. Aleksandra w białym swetrze, majtkach i karykaturalnej charakteryzacji owłosionych nóg (przypominającej nieco pierwsze nieme filmy o wilkołakach). Rozmowa między nimi odbywa się na pustej scenie prawie bez dekoracji (nie licząc prostych platform), toczy się w specyficznej dynamice wnoszonej przez każdą z postaci: naturalności i teatralności. Te dwie konwencje doskonale wydobędą problem poruszany przez Kubiak. Treść dialogu oparta została na dwóch liniach: teraźniejszości i przeszłości. Do tej pierwszej należy spotkanie dwóch bohaterek w łódzkim teatrze, rozważania Oli o podróży i celu ich spotkania oraz jak wielokrotnie powtórzy „chęć zabicia ojca” (fragm. tekstu Zofii Cielątkowskiej).

Biuro Wystaw Artystycznych, ul. Długa 1 - godz. 14.30 
PANEL DYSKUSYJNY - Aleksandra Kubiak, Roman Kurkiewicz, Wojciech Wojciechowski 

Aleksandra Kubiak (ur. 1978) — artystka wizualna, performerka. W roku 2016 uzyskała tytuł doktora sztuki na Wydziale Komunikacji Multimedialnej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu (doktorat pod kierunkiem prof. Izabelli Gustowskiej i prof. Marka Wasilewskiego). W latach 2011–2013 tworzyła z Karoliną Wiktor Grupę Sędzia Główny, od 2011 pracuje indywidualnie. Tworzy wideo, performanse z udziałem publiczności i zaproszonych gości, obiekty. Interesuje ją możliwość społecznego oddziaływania sztuki. Solowe prace Aleksandry Kubiak oraz prace Grupy Sędzia Główny prezentowane na licznych wystawach w kraju, m.in. Muzeum Narodowe w Warszawie, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki i za granicą na wystawach zbiorowych i festiwalach sztuki performance. Od 2017 roku prowadzi zajęcia dydaktyczne na Wydziale Artystycznym w Instytucie Sztuk Wizualnych Uniwersytetu Zielonogórskiego. Związana z Galerią BWA Zielona Góra oraz Fundacją Salony. Obecnie mieszka i pracuje w Zielonej Górze.

Roman Kurkiewicz – dziennikarz, redaktor. Wykładowca w Katedrze Dziennikarstwa i nowych mediów Collegium Civitas. Pracował w „Gazecie Wyborczej” od 1989, gdzie m.in. współtworzył „Magazyn Gazety”. W latach 1995-96 był szefem publicystyki TVP 2, potem pracował w Polsacie i TV 4.Pełnił dwukrotnie funkcję redaktora naczelnego „Przekroju” (w 2002 i 2012 roku), gdzie także przez kilka lat był felietonistą. Był wicenaczelnym redaktorem „Życia Warszawy”. Prowadził w Radiu TOK FM programy o książkach : „Pod tytułem”, i publicystyczne „Kurkiewy” oraz „Mówi się” oraz „Pod tytułami” w Radiu dla Ciebie. W latach 2014-2016 wraz z Janem Wróblem prowadził program „Dwie prawdy” w TVN24. Obecnie jest felietonistą tygodnika „Przegląd”.Autor książek „Lewomyślnie” (2011) i „Klapsy polskie” (2009) (wybory felietonów z Przekroju).

Wojciech Wojciechowski - nauczyciel, publicysta Notatnika Teatralnego, Przekroju, Le Monde Diplomatique (edycja Polska), Tygodnika Przegląd i Nowin Jeleniogórskich.

Sala NOVA JCK ul. 1 Maja 60 - godz. 17.00
FRANCES, reż. Tomasz Leszczyński, Cztery wymiary to dla nas za mało Warszawa

Reżyseria: Tomasz Leszczyński; Scenariusz: Małgorzata Kowalska i Tomasz Leszczyński; Scenografia i kostiumy: Karolina Łucja Bramowicz; Muzyka: Olga Podgaiskaja; Obsada: Frances – Małgorzata Kowalska; Prowadzący – Robert Buczyński; Grupa wiekowa: 16+; Czas trwania: 70 min ( bez przerwy)

„Frances” to głos aktorki, gwiazdy Złotej Ery Hollywood, która, będąc u szczytu swojej kariery, zostaje uwięziona w szpitalu psychiatrycznym. Zostaje tam umieszczona przez swoją matkę, chociaż jak sama twierdzi, nigdy nie była chora psychicznie. Jedyne co mówi to, że gdy: „ludzie postrzegają cię, jak osobę chorą psychicznie, to naprawdę zaczynasz się zachowywać jakbyś był jedną z nich”. 
Moja „Frances” to głos kobiety opuszczonej, zdradzonej, oszukanej, w haniebny sposób potraktowanej przez system Hollywood, przez Grupę Teatralną; przez miłość jej życia, Clifforda Odetsa. Moja „Frances” to głos, który ożył we mnie niespodziewanie, jak misja, by opowiedzieć, co tak naprawdę wydarzyło się w życiu tej Kobiety i przez jakie piekło przeszła. Nie mam pojęcia, skąd to olśnienie, skąd to nagłe „trzęsienie ziemi”, że nagle we mnie olbrzymia siła i potrzeba pisania w imieniu Frances, skąd ten płomień i marzenie, żeby opowiedzieć Jej historię, historię Jej walki. Nie było nocy, kiedy nie myślałam o Niej, kiedy nie wpatrywałam się w ciemność i nie zadawałam pytania: „Dlaczego nikt Jej nie pomógł?

Sala Widowiskowa JCK ul. Bankowa 28/30 - godz. 19.00 
TLEN, reż. Łukasz Duda, Teatr Odnaleziony Jelenia Góra 

Iwan Wyrypajew, Tlen; Przekład: Agnieszka Lubomira Piotrowska; Reżyseria i scenografia: Łukasz Duda; Występuje: Jakub Mieszała; Opracowanie plastyczne i animacje: Magdalena Rzeszutek; Dźwięk: Robert Kuryś, Piotr Warszewski; Światło: Łukasz Duda, Łukasz Izdebski; Choreografia: Marcelina Leśniak; Produkcja: Jeleniogórskie Centrum Kultury, Teatr Odnaleziony; Grupa wiekowa: 16+; Czas trwania: 60 min (bez przerwy)

Iwan Wyrypajew, autor „Tlenu”, został okrzyknięty nowym Czechowem, a jego sztuka jest wystawiana na wielu europejskich scenach. Realizacja jeleniogórska zachwyca widzów tempem, pomysłem inscenizacyjnym i muzyką. Elektroniczne bity towarzyszą opowieści o miłości poprzedzonej zbrodnią. Bo Sasza, by być ze swoją moskiewską ukochaną, zabija żonę "o czarnych włosach i grubych palcach". Młodzi kochankowie odurzeni uczuciem, zachłyśnięci tlenem, przemierzają ulice Moskwy i innych wielkich miast. Akcja zmienia się jak na roller coasterze. Jakub Mieszała nie pozwala widzom odetchnąć. Z wiejskiego barku, w którym łopatą zabił żonę, zabiera nas w kolejnych balladach do Nowego Jorku, Hongkongu, Pekinu i na Bliski Wschód, gdzie toczą się wojny religijne w imię miłości do Boga. Młodzi próbują uciec od sprawiedliwości, pozostawiając nas z pytaniem o granice wolności i czynów. Do czego można się posunąć, by nie pozostać beztlenowcem? W tej ekscentrycznej jeździe bez trzymanki oddech dają wzruszające sceny z Saszą - marionetką. Jakub Mieszała sprawił, że zapominamy, iż jest to lalka. Wsłuchujemy się w rozmowę z kobietą, pełną lęków, targaną, jak on, demonami przeszłości. Realizatorom udało się utrzymać napięcie i sprawić, że na godzinę widzowie przenoszą się do świata Saszy i Saszy i żal im go opuszczać.
Alina Gierak

Kluba Kwadrat JCK ul. Bankowa 28/30 - godz. 20.30 
PANEL DYSKUSYJNY Spotkanie z twórcami / Panel poprowadzi Jędrzej Soliński.

Kluba Kwadrat JCK ul. Bankowa 28/30 - godz. 21.00 GALA WRĘCZENIA NAGRÓD

Kluba Kwadrat JCK ul. Bankowa 28/30 - godz. 22.00 koncert 
PRADA MEINHOFF, Berlin 

Prada Meinhoff to berliński duet nurtu electropunk. Tworzą go Christin Nichols (wokal) i René Riewer (bas). 6.4.2018 Prada Meinhoff wyda we Freudenhaus Recordings swój debiutancki album o tytule identycznym z nazwą grupy.
Elektroniczne beaty, bas na prowadzeniu, niemieckie teksty i niepowtarzalny głos – to wszystko. Od momentu powstania w 2015 roku duet podróżował m.in. z Tüsn i Milliarden oraz występował m.in. z Peaches, D.A.F i Fischer-Z. W kwietniu 2018 roku Prada Meinhoff towarzyszyli MIA podczas dużego tournee po Niemczech.
„Elektroniczne chansons, punkowe balety, do tego trochę dramatu i sznaps-drinki, a synapsy stają w ogniu. Duet z Berlina stawia na głowie nie tylko parkiety. Po pełnym atrakcji pierwszym kontakcie Prada Meinhoff przechodzi do działania, przy którym nigdy nie musi starać się o zainteresowanie. Po prostu wyzwala dokładnie to, z czym pop kojarzy się dużo za rzadko: ekstazę, fantazję i demolkę. Zamknij oczy, otwórz buzię! Kto zechce, znajdzie tu dużo więcej niż hedonizm do utraty tchu. Prada Meinhoff to punkt obowiązkowy. Jedyna wymówka: już nie żyjesz. Tylko to usprawiedliwi Twoją nieobecność. Come as you are.“ (Linus Volkmann) 

02.05.2018 ( środa ) 
Sala NOVA JCK ul. 1 Maja 60 - godz. 17.30

ANSTIEG IM FIEBER / PODEJŚCIE W GORĄCZCE, reż. Andrea Post, Die Oralneurotiker, Drezno 

Reżyseria: Andrea Post; Scenariusz: Oralneurotiker; Scenografia i kostiumy: Oralneurotiker; Muzyka: Jan Heinke, Matthias Macht; Obsada: Jan Heinke, Matthias Macht, Tim Schreiber; Grupa wiekowa: 13+ 
Czas trwania: 40 min

Grupa samopomocy Oralnych Neurotyków zaprasza na wokalną akrobatykę i pełne zanurzenie w cielesno-językowe odmęty, oferując kompas i komplet map potrzebnych podczas teatralnej wyprawy po trudnym terenie.
Stojąc jedną nogą w komiksie, a drugą w klasyce, Oralneurotiker redukują swe instrumentarium do mikrofonu i gry mimicznej. Naśladowanie dźwięków i muzyki za pomocą głosu rozjaśnia dźwiękowo życie wewnętrzne i świat zewnętrzny głównego bohatera. W ten sposób trio bezwstydnie przeoruje osady pamięci zbiorowej, na przemian maltretując i pieszcząc wyobraźnię publiczności.
Głębokie dekolty i biuściasta filozofia, trywialna odwaga herosa i cuda codzienności szarego człowieka współtworzą nieznany niemal dotychczas format – komiks i klasykę zarazem.

Sala Widowiskowa JCK ul. Bankowa 28/30 - 19.00 
RODZINA, reż. CIRCUS FERUS, Poznań 

Scenariusz, reżyseria, scenografia, kostiumy: CIRCUS FERUS; Opracowanie dźwiękowe/muzyka: Hubert Wińczyk; Współpraca choreograficzna: Katarzyna Pastuszak; Konsultacja reżyserska: Małgorzata Walas Antoniello; Obasada: Grzegorz Ciemnoczołowski; Agata Elsner; Kuba Kapral; Justyna Paluszyńska; Karolina Pawełska; Barbara Prądzyńska; Artur Śledzianowski; Realizacja techniczna: Andrzej Majos; Produkcja: Centrum Rezydencji Teatralnej SCENA ROBOCZA; Grupa wiekowa: 13 +; Czas trwania: 50 min (bez przerwy)

Mimo głębokich przemian, jakim podlega rodzina w ostatnich dekadach, instytucja ta nadal pozostaje podstawową komórką społeczną, w dużej mierze decydującą o tym, kim jesteśmy jako ludzie i jako społeczeństwo.
Dlatego chcemy przyglądać się strukturze i relacjom rodzinnym, jednocześnie zgłębiając perspektywę wielopokoleniową.
Chcemy obcować z rodzinnym tabu.
Chcemy odkrywać rodzinne tajemnice.
Chcemy doświadczać toksycznej rodziny.
Chcemy poczuć wsparcie rodzinne.
Chcemy oddać należny rodzinie hołd.
Ponieważ jest najważniejsza (mimo wszystko)?
Ponieważ z niej pochodzimy?
Ponieważ nie można się od niej uwolnić?
Ponieważ w rodzinie nic nie ginie?

Kluba Kwadrat JCK ul. Bankowa 28/30 - godz. 20.30 
PANEL DYSKUSYJNY Spotkanie z twórcami / Panel poprowadzi Jędrzej Soliński.

Na wszystkie wydarzenia obowiązują bezpłatne wejściówki, do odbioru w kasie biletowej JCK przy ul. Bankowej 28/30 od dnia 28.03.2018 r. Kasa czynna od wtorku do piątku w godzinach 13.00 - 18.00. Ilość wejściówek ograniczona. Uwaga !!! Jedna osoba jest upoważniona do odbioru max. 2 wejściówek.

Organizator zastrzega prawo do zmian w programie, o których poinformuje niezwłocznie po ich wprowadzeniu.

Termin: 27.04.2018 r. - 02.05.2018 r.,
Miejsce: Sala Widowiskowa JCK ul. Bankowa 28/30, Sala NOVA JCK ul. 1 Maja 60

Informacje pochodzą ze strony www.jck.pl

Komentarz:

Dodaj